Rumunia, kraj położony w południowo-wschodniej Europie, to miejsce o bogatej i fascynującej historii, które przyciąga turystów z całego świata swoją różnorodnością kulturową, malowniczymi krajobrazami oraz unikalnymi tradycjami kulinarnymi. Historia tego regionu sięga starożytności, a współczesne atrakcje turystyczne stanowią niezwykłe połączenie przeszłości z teraźniejszością. My zakochaliśmy się w tym kraju bez dwóch zdań. Uwielbiamy podróżować rumuńskimi autostradami, podziwiając piękne widoki, które oferuje ten kraj. Za kilka tygodni najprawdopodobniej odwiedzimy Rumunię ponownie jadąc do Bułgarii.
Drogi i autostrady w Rumunii
W ostatnich latach Rumunia zainwestowała znaczne środki w rozwój dróg i autostrad, co ma na celu poprawę zarówno krajowego, jak i międzynarodowego transportu. Co widać na każdym kroku. Uwielbiamy jeździć tamtejszymi autostradami, które bardziej nam odpowiadają niż te Bułgarskie czy nawet Polskie.
Główne autostrady i stan dróg lokalnych i krajowych
- A1 – autostrada A1 jest jedną z najważniejszych arterii drogowych w Rumunii. Łączy stolicę kraju, Bukareszt, z miastem Nadlac na granicy z Węgrami, przechodząc przez takie ważne miasta jak Pitești, Sibiu i Timișoara. A1 jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej, co czyni ją kluczowym szlakiem komunikacyjnym.
- A2 – autostrada A2, zwana także Autostradą Słońca, łączy Bukareszt z wybrzeżem Morza Czarnego, kończąc się w Konstancy. Jest to popularna trasa w okresie letnim, kiedy to wielu mieszkańców Rumunii i turystów podróżuje nad morze.
- A3 – autostrada A3, znana jako Autostrada Transylwańska, biegnie z Bukaresztu przez Ploiești, Brașov, Târgu Mureș aż do Cluj-Napoca. Projekt ten jest jednym z najambitniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Rumunii, mającym na celu lepsze połączenie stolicy z północno-zachodnią częścią kraju.
- A4 – autostrada A4 biegnie wzdłuż wybrzeża Morza Czarnego, od Konstancy do Mangalii. Jest kluczowa dla ruchu turystycznego i handlowego w regionie nadmorskim.
Choć główne autostrady w Rumunii są nowoczesne i dobrze utrzymane, stan dróg lokalnych i krajowych może się znacznie różnić. Wiele z nich wymaga remontów i modernizacji, ale i w Polsce też takie można jeszcze znaleźć.
Projekty i plany na przyszłość
W najbliższych latach planowane są liczne inwestycje mające na celu rozbudowę sieci drogowej. Jednym z najważniejszych projektów jest budowa autostrady A7, która ma połączyć Ploiești z Suczawą, biegnąc przez takie miasta jak Bacău i Iași. Jest to strategiczna trasa, która poprawi dostępność północno-wschodniej Rumunii.
Kolejnym istotnym projektem jest autostrada A8, znana jako Autostrada Unirii, która ma połączyć Târgu Mureș z Iași i dalej z granicą z Mołdawią. Realizacja tego projektu znacząco wpłynie na rozwój wschodniej części kraju.
Trasa Transfogaraska – Drogowa perła Karpat
Jedną z najbardziej spektakularnych i malowniczych tras drogowych w Rumunii jest Trasa Transfogaraska (rum. Transfăgărășan). Ta niezwykła droga przecina majestatyczne Karpaty Południowe, łącząc regiony Wołoszczyzny i Transylwanii. Jest to jedna z najbardziej znanych i cenionych tras turystycznych w Europie, przyciągająca zarówno miłośników motoryzacji, jak i entuzjastów przyrody.
Historia i budowa
Trasa Transfogaraska została zbudowana w latach 1970-1974 na polecenie Nicolae Ceaușescu, ówczesnego przywódcy komunistycznej Rumunii. Motywacja do budowy tej drogi była zarówno strategiczna, jak i militarna. Po inwazji wojsk Układu Warszawskiego na Czechosłowację w 1968 roku, Ceaușescu postanowił stworzyć trasę, która w razie konieczności umożliwiłaby szybkie przemieszczanie się wojska przez Karpaty. Projekt był ogromnym wyzwaniem inżynieryjnym i wymagał zaangażowania tysięcy żołnierzy oraz robotników. W trakcie budowy wykorzystano około 6 milionów kilogramów dynamitu, a niestety wielu pracowników straciło życie w wyniku trudnych warunków i wypadków.
Trasa i jej atrakcje
Trasa Transfogaraska ma długość około 90 kilometrów i przebiega między miastami Bascov na południu i Cartisoara na północy.
Droga wznosi się na wysokość 2042 metrów nad poziomem morza, co czyni ją jedną z najwyżej położonych dróg w Rumunii. Oto kilka kluczowych punktów i atrakcji na trasie:
- Jezioro i Tama Vidraru:
Jezioro Vidraru to sztuczny zbiornik wodny utworzony przez tamę o tej samej nazwie. Tama Vidraru, ukończona w 1966 roku, jest imponującą budowlą o wysokości 166 metrów i długości 307 metrów. Jezioro i tama stanowią popularne miejsce dla turystów, oferując możliwość pływania łodzią, wędkowania oraz podziwiania zapierających dech w piersiach widoków. - Wodospad Balea:
Położony na wysokości około 1234 metrów nad poziomem morza, wodospad Balea jest jednym z najpiękniejszych wodospadów w Rumunii. Woda spada z wysokości 60 metrów, tworząc malowniczy widok. W pobliżu wodospadu znajduje się schronisko, które jest popularnym miejscem odpoczynku dla turystów. - Jezioro Balea i Schronisko Balea Lac:
Jezioro Balea to polodowcowe jezioro położone na wysokości 2034 metrów nad poziomem morza. Latem jezioro jest otoczone bujną zielenią, natomiast zimą zamarza, tworząc lodową pokrywę. Obok jeziora znajduje się schronisko Balea Lac, oferujące zakwaterowanie i restaurację. W zimie schronisko to jest dostępne tylko za pomocą kolejki linowej, co dodaje podróży dodatkowej atrakcyjności. - Tunel Capra-Balea:
Tunel Capra-Balea, o długości 884 metrów, jest najdłuższym tunelem drogowym w Rumunii. Tunel przecina masyw górski Făgăraș i stanowi kluczowy element trasy, umożliwiający przejazd przez szczyt górski.
Przygotowanie do podróży
Podróż Trasą Transfogaraską wymaga odpowiedniego przygotowania, zwłaszcza ze względu na zmienne warunki pogodowe. Droga jest zazwyczaj otwarta od końca czerwca do początku listopada, w zależności od warunków pogodowych. Poza tym okresem trasa jest zamknięta.
Popularność i wyróżnienia
Trasa Transfogaraska zyskała międzynarodową sławę, zwłaszcza po tym, jak brytyjski program motoryzacyjny Top Gear określił ją jako „najlepszą drogę na świecie”. W programie, prowadzący Jeremy Clarkson, Richard Hammond i James May, testowali na niej różne samochody, zachwycając się jej krętymi zakrętami, tunelami i niesamowitymi widokami.
Trasa Transfogaraska to jedna z najbardziej widowiskowych dróg w Europie, łącząca zapierające dech w piersiach krajobrazy z historycznymi i inżynieryjnymi ciekawostkami. Jej budowa była ogromnym wyzwaniem, a dziś stanowi ona jedną z głównych atrakcji turystycznych Rumunii. Od malowniczych jezior i wodospadów, przez imponujące tunele, po majestatyczne widoki Karpat – trasa ta oferuje niezapomniane wrażenia każdemu, kto zdecyduje się nią podróżować. Zapomniałem wspomnieć, że często na tej trasie można spotkać niedźwiedzie brunatne, których najwięcej w Europie jest właśnie w Rumunii.
Transalpina: Najwyżej Położona Droga w Rumunii
Transalpina, znana również jako DN67C, to jedna z najpiękniejszych i najbardziej spektakularnych dróg w Rumunii. Jest to najwyżej położona droga krajowa w kraju, osiągająca wysokość 2145 metrów nad poziomem morza na przełęczy Urdele. Przebiega przez malownicze Karpaty, oferując zapierające dech w piersiach widoki i niezapomniane doświadczenia dla kierowców i turystów.
Historia Transalpiny
Transalpina ma bogatą i fascynującą historię. Pierwotnie była to ścieżka wykorzystywana przez lokalne plemiona Daków i Rzymian. W czasach średniowiecza droga była używana przez pasterzy przemieszczających swoje stada między letnimi i zimowymi pastwiskami.
W XX wieku, w okresie międzywojennym, Transalpina została zmodernizowana na rozkaz króla Karola II, co nadało jej przydomek „Droga Króla” (rum. Drumul Regelui). Droga była również wykorzystywana strategicznie w czasie II wojny światowej, kiedy to korzystały z niej niemieckie wojska.
Trasa i Atrakcje
Transalpina biegnie przez południową część Karpat, łącząc miasta Novaci na południu i Sebeș na północy. Droga ma długość około 148 kilometrów i przecina kilka malowniczych regionów, oferując liczne atrakcje turystyczne:
- Rânca:
Rânca to górski ośrodek turystyczny położony na wysokości około 1600 metrów nad poziomem morza. Jest popularnym miejscem zarówno latem, jak i zimą, oferującym szlaki turystyczne, trasy rowerowe oraz stoki narciarskie. Rânca to doskonały punkt wypadowy do zwiedzania Transalpiny. - Przełęcz Urdele:
Przełęcz Urdele jest najwyższym punktem Transalpiny, osiągającym 2145 metrów nad poziomem morza. Widoki z tego miejsca są oszałamiające, rozciągając się na okoliczne szczyty i doliny. Jest to doskonałe miejsce do zatrzymania się, zrobienia zdjęć i podziwiania piękna Karpat. - Jezioro Oașa:
Jezioro Oașa to sztuczny zbiornik wodny położony na wysokości 1255 metrów nad poziomem morza. Jest otoczone gęstymi lasami i oferuje malownicze widoki oraz możliwości rekreacyjne, takie jak wędkowanie i pływanie łodzią. - Tama Lotru:
Tama Lotru to kolejna imponująca konstrukcja na trasie Transalpiny. Wzniesiona na rzece Lotru, jest częścią kompleksu hydroenergetycznego, który dostarcza energię elektryczną dla regionu. - Rezerwat Przyrody Cozia:
Rezerwat Przyrody Cozia oferuje różnorodne szlaki turystyczne prowadzące przez bujne lasy i wzdłuż rzek, zapewniając bliskie spotkanie z dziką przyrodą.
Przygotowanie do Podróży
Podróżowanie Transalpiną wymaga odpowiedniego przygotowania. Droga jest zazwyczaj otwarta od czerwca do października, ponieważ zimą warunki atmosferyczne mogą sprawić, że stanie się nieprzejezdna z powodu śniegu i lodu.
Transalpina vs. Transfogaraska
Transalpina często porównywana jest do słynnej Transfogaraskiej. Obie drogi oferują niesamowite widoki i wyzwania dla kierowców, ale różnią się charakterem:
- Transfogaraska: Znana z licznych tuneli, mostów i spektakularnych zakrętów, Transfogaraska jest bardziej techniczna i widowiskowa w kontekście inżynieryjnym.
- Transalpina: Wyższa i bardziej dzika, oferuje bardziej naturalne i surowe krajobrazy. Jest mniej rozwinięta turystycznie, co przyciąga miłośników spokoju i natury.
Znaczenie i Popularność
Transalpina zyskuje na popularności wśród turystów, entuzjastów motocyklowych oraz miłośników przyrody z całego świata. Jej unikalne położenie i spektakularne widoki sprawiają, że jest to obowiązkowy punkt na mapie turystycznej Rumunii. Droga jest również ważnym elementem infrastruktury, łączącym południową i północną część kraju.
Transalpina to jedna z najpiękniejszych tras w Rumunii, oferująca niezapomniane widoki i wrażenia z podróży. Historia, najwyższe punkty oraz naturalne piękno tej drogi sprawiają, że jest ona wyjątkowym miejscem na mapie turystycznej Europy. Każdy, kto zdecyduje się na podróż tą trasą, z pewnością doceni jej dzikość, majestatyczność oraz niesamowite krajobrazy, które pozostają w pamięci na długo.
Przepisy i podróżowanie po rumuńskich drogach
Podróżowanie po rumuńskich drogach wymaga znajomości kilku podstawowych przepisów. W Rumunii obowiązuje opłata za korzystanie z autostrad i niektórych dróg krajowych, realizowana poprzez winiety, które można zakupić na stacjach benzynowych lub online. Prędkości maksymalne wynoszą 130 km/h na autostradach, 90 km/h na drogach krajowych oraz 50 km/h w obszarach zabudowanych.
Grzegorz Turski (gpt)